برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Polish_۲۰۲۱۱۰۳۱_۱۷۴۸۱۵۷۷۸.jpg

خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی (قسمت دوم)

"مردها پیچیده نیستند و همه یک جور هستند." مقاله ای که میخوانید، این کلیشه تکراری را به چالش می کشد و شما را با هر جنسیتی که داشته باشید، با دنیایی جدید از ترکیب داستان اسطوره ای و روانشناسی انگیزشی آشنا می کند.

مقدمه

حتما شما هم این جمله را زیاد شنیده اید "مردها همه شبیه به هم هستند" باید تصدیق کرد این جمله از زمره بی فایده ترین جملات در روابط انسانی است.

مردها پیچیدگی های زیادی دارند که حتی در داستان های اساطیری هم بروز و ظهور پیدا کرده اند و بعدها همین داستان ها با روانشناسی تحت عنوان کهن الگوها رشد یافته و ساختار پیدا کرده اند.
در این مقاله قصد توضیح شخصیت هشت اسطوره یونان باستان و تایپ یا گونه شخصیتی آن ها و کشف الگوی ارتباطی آن با روانشناسی انگیزشی را داریم‌.
قبل از هر چیز به شما توصیه میکنم که اگر هنوز قسمت اول خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی را مطالعه نکرده اید، با کلیک روی همین عبارت مروری بر قسمت نخست این سری مقالات خاص داشته باشید.

۱. زئوس

زئوس در اسطوره های یونان باستان خدای خدایان بود. همه از او تبعیت می کردند و در مهمانی هایی که برگزار می کرد شرکت می نمودند. زئوس خودخواه و جاه طلب بود و همه چیز را با قدرت تفکر حل می نمود. با اینکه وی با هرا (که یکی از الهه های زیبا بود) پیمان وفاداری بسته بود اما بارها و بارها قلب هرا را شکست و بخصوص فرزندان زیادی از همسران دیگرش بوجود آمدند.
اسطوره زئوس با اینکه گاهی ترسناک بنظر میرسد، اما از نظر دارایی، ثروت، هوش و تدبیر و قاطعیت حرف اول را میان خدایان میزد.

آموزه های اسطوره ای زئوس و تایپ آن در دنیای واقعی

در روانشناسی مردی که بیش از حد از این الگو داشته باشد، ثروتمند است و خانواده را از نظر مالی حمایت می کند اما در روابط عاطفی  بخصوص ازدواج های مصلحتی خیانتکار و بی احساس می شود.

آنچه ما باید از زئوس یاد بگیریم، قاطعیت و نحوه برخورد عاقلانه او با جهان اطراف خودش است.

اگر فرزند زئوس تایپ دارید...

زئوس تایپ ها معمولا نسبت به بچه های دیگر مستقل تر هستند و دیگر افراد را تحت ریاست خود قرار میدهند. با تربیت و توجه صحیح به زئوس بذر محبت و عشق را در قلب او بکارید تا در سال های آینده زندگی سرشار از ثروت و عشق را داشته باشد و فردی با جذبه اما مهربان و با شفقت شود.

۲. پوزیدون

یکی از برادران زئوس پوزیدون نام داشت. وقتی پدر آن ها مرد، آسمان ها به زئوس و دریا به پوزیدون رسید.
پوزیدون نماد مردی پر جوش و خروش است که در غالب موارد به داشته های برادرش (زئوس) چشم داشت و معمولا به حق خودش قانع نبود. با این وجود پوزیدون احساساتی تر بود تا جایی که به آرس که یکی از فرزندان زئوس بود، میپرداخت.

آموزه های اسطوره ای پوزیدون و تایپ آن در دنیای واقعی

در دنیای واقعی و در قامت روانشناسی، پوزیدون نماد مردی است احساساتی و پر جوش و خروش که وقتی وضع مالی اش خوب باشد، به خانواده کمک می کند. از نظر عاطفی به دلیل احساسات هیجانی پر جوش و خروش با همه زن ها سازگاری ندارد.

اما آنچه ما باید از این خدای باستانی بیاموزیم، مهربانی او در قبال افرادی است که دوستشان دارد.

اگر فرزند پوزیدون تایپ دارید...

حتما با او صحبت کنید و میان عقل و قلب او تعادل ایجاد کنید و راه هایی برای افزایش خویشتن داری به او بیاموزید تا از عصبانیت ها، هیجانات و رفتار های تکانشی در بزرگسالی مصون بماند.

۳. هادس

پوزیدون و زئوس، دارای برادر دیگری بنام هادس بودند. زمانی که زئوس آسمان و سطح زمین و پوزیدون دریا را گرفت، قرعه مسیر دنیای مردگان و دنیای زیرزمینی به هادس افتاد. بنابراین هادس برای همیشه از دنیای زندگان جدا شد و به ارباب مرده ها تبدیل گشت.
گرچه هادس معادن زیر زمینی و ثروت انبوهی در دست داشت اما همیشه تنها زندگی میکرد. هادس بدلیل درک بالایی که از انسان ها داشت و واقعیت آن ها را میدید، نمی توانست مانند همه خدایان به سادگی دوست انتخاب کند و یا رابطه عاطفی برقرار نماید چراکه پلیدی ها را به خوبی احساس میکرد.
در نهایت هادس با یکی از الهه ها بنام پرسفون که رفتاری مانند دختر بچه ها داشت و ساده و صادقانه عمل مینمود ازدواج کرد و برای همیشه به او وفادار ماند.

آموزه های اسطوره ای هادس و تایپ آن در دنیای واقعی

هادس در دنیای واقعی و در قاموس روانشناسی، تایپ مردی را نشان می دهد که معمولا رفتار های فیلسوفانه و عجیبی دارد و در جامعه بسیار نادر است.

آنچه از شخصیت این اسطوره میتوانیم بیاموزیم، عطش سواد آموزی، کسب آگاهی و بدنبال معنا بودن است.

اگر فرزند هادس تایپ دارید...

رفتار با این کودکان کم حرف و عجیب بسیار سحر آمیز است. گاهی شما پا به پای آن ها بنشینید و از آن ها یاد بگیرید و گاهی آن ها را تشویق به بازی های گروهی و هیجان طلبی و ارتباط با دنیای معمول دیگر بچه ها کنید. درباره درس هایشان با آن ها صحبت کنید تا کمی به انگیزه آن ها برای ادامه مطالعه کمک کرده باشید.

۴. آرس

آرس خدای جنگ ها و پسر زئوس بود. زئوس، آرس را در مقام پسرش دوست نداشت و معتقد بود آرس مایه ننگ خدایان است.
آرس، نماد پسر جوان و فعالی است که بیش از سایرین انرژی جست و خیز در خود دارد و بر خلاف زئوس، تغریبا همه تصمیمات را با دلش میگیرد.
آرس مهر و محبت زیادی میخواست اما همیشه طرد میشد و هیچ وقت مهرکاملی از والدین خود دریافت نکرد و به همین علت مدام دستور جنگ میداد و سرکشی میکرد.
آرس در مقام معشوق، شخصیت بسیار تاثیر گذاری دارد و در داستان های مختلف مدام از آفرودیت، که او را هیپنوتیزم کرده بود، حمایت کرد اما متاسفانه در آخر، در عشق هم موفق نشد. گرچه او پسری را که آفرودیت به آن علاقمند شده بود را کشت، اما درهای قصر الهه عشق به روی او برای همیشه بسته شد و هر قدر داد و فریاد کرد، نتیجه ای نداشت.

آموزه های اسطوره ای آرس و تایپ آن در دنیای واقعی

در مقام شخصیت، در دنیای واقعی آرس تایپ ها مردانی نیازمند توجه و محبت و پر جنب و جوش هستند که در کودکی گاهی برای توجه والدین با بچه های دیگر دعوا میکنند و در بزرگسالی بدلیل حس تعلق به رفقا اغلب در دردسر می افتند. شخصیت عاشقی دارد ولی معمولا برچسب پسر دردسرساز و نا موفق او را آزار میدهد.

آنچه از آرس باید بیاموزیم، مهربانی و صداقت او در رفتار است. همچنین انرژی و جسارت او بسیار قابل توجه می باشد.

اگر فرزند آرس تایپ دارید...

توجه، توجه و باز هم توجه. از روز اول مدرسه فقط میخواهد بدود و جست و خیز کند. او را بابت این همه انرژی سرزنش نکنید. او ذاتا اهل عمل و ورزشکار است و اگر در رشته های ورزشی برود، موفق خواهد شد.

۵. آپولو

آپولو، پسر دیگر زئوس و برادر آرس بود که تغریبا صد و هشتاد درجه با خدای جنگ فرق داشت. آپولو پسر موفق، جانشین پدر و خدای نور بود که حتی مردم هم او را دوست داشتند و همیشه سراغ او میرفتند و این در حالی بود که در یونان و بخصوص آتن از آرس دوری می کردند.
آپولو زیبا بود و تیرانداز با مهارتی هم بود. برنامه ریزی دقیقی داشت و از طرف دیگران مورد احترام قرار میگرفت. با اینکه آپولو تا این اندازه موفق عمل کرد، اما تعداد بسیار زیادی شکست عشقی را تجربه نمود و مورد خیانت قرار گرفت.
زیرا او رابطه عاشقانه را نمیدانست و این در حالی بود که دیگرخدایان اغلب روابط موفقی داشتند. آپولو در دوستی هم شانس زیادی نداشت. یک بار به طور تصادف دوستش را کشت.
تمام این مسائل باعث شد که آپولو برخلاف میل باطنی هرگز نتواند عمیقا با کسی ارتباط داشته باشد.

آموزه های اسطوره ای آپولو و تایپ آن در دنیای واقعی

در جامعه، آپولو تایپ ها، مردان موفقی هستند که از همان روز اول با برنامه ریزی همه چیز را بدست می آورد، در کنکور رتبه خوبی میگیرند و حتی بدلیل دقت زیادشان، ممکن است پزشکان خوبی هم بشوند؛ اما اگر تایپ های دیگری را به اندازه کافی در خود فعال نداشته باشند، به سرنوشت آپولو دچار خواهند شد و معمولا در روابط عاطفی همچون برادری کاردان باقی میمانند تا معشوقی صمیمی و این در نهایت هم به آپولو و هم به زنی که با اوست، آسیب میزند.

برنامه ریزی، دقت، حوصله و هدف گذاری صحیح مهم ترین ویژگی هایی است که باید از این شخصیت افسانه ای بیاموزیم.

اگر فرزند آپولو تایپ دارید...

احتمالا هیچ وقت بخاطر دعوا در مدرسه شما را نمیخواهند و همیشه پسر شما شاگرد ممتاز مدرسه باقی میماند؛ اما آنچه مهم است، توجه شما به آشنایی آپولو تایپ با کارهای متفرقه و لذت بردن از زندگیش است. در واقع شما باید فرق انسان و ماشین برنامه ریزی را برای فرزندتان توضیح دهید.

۶. هرمس

از همان روزی که پا به دنیای خدایان گذاشت، توجه ها به او جلب شد. خوش سر و زبان، کنجکاو، سریع الانتقال، خدای خلاقیت و خداوند حامی دزد ها بود!
هرمس همیشه شاداب بود. روابطش با همه خدایان خوب بود و برای اینکه به خوبی میتوانست حرف ها و پیام های خدایان را به یکدیگر انتقال دهد، ملقب به پیامبر خدایان شد. هوش مالی سرشار و ارتباط وسیعی با همه داشت. روشنفکر و بسیار تنوع طلب بود.
برای هرمس هر انسان یا پدیده ای جعبه ای ناگشوده است که باید اول حدس بزند که درون آن جعبه چیست؟ سپس باید جعبه را باز کند، اجزا و محتویات جعبه را خوب بررسی کند و آخرش خسته بشود و برود سراغ دیگری و دیگری و این روند تا بی نهایت ادامه دارد.

آموزه های اسطوره ای هرمس و تایپ آن در دنیای واقعی

در دنیای واقعی هم هرمس تایپ ها مردانی هستند که معادل اسمشان مهره مار است. اما آن ها در دنیای نوجوانی ابدی خود گرفتار میشوند. یعنی انگار همیشه نوجوانی خلاق و پر انرژی هستند که لذت طلب و گاهی حواس پرت است و همین باعث میشود که شغل هایی از جنس کارمندی برایشان وضعیت فرسایشی ایجاد کند.
هرمس تایپ ها شیفته تنوع هستند و معمولا راستش را نمیگویند، آن ها از گیج شدن انسان ها درباره خودشان لذت میبرند ولی در سال های آخر عمر ممکن است به همین علت هیچ همدمی برای خود نداشته باشند.

از هرمس خلاقیت و نوآوری و روابط انسانی خوب را میتوان آموخت. هم چنین انگیزه بالا و تلاش برای رهایی از یکنواختی از ویژگی های مفید دیگریست که طرف توجه ما در یادگیری از هرمس است.

اگر فرزند هرمس تایپ دارید...

گرچه او مثل معجزه ای شیرین است که پا به جهان هستی گذاشته، ولی باید روی بخش تحمل، صبر و برنامه ریزی اش زمان صرف شود. راه و رسم های کهنه مورد پسند فرزند هرمس تایپ نیستند و باید همیشه پا به پای او خودتان را بروز نگهدارید و آزادی افکار او را بپذیرید. همچنین یادگیری سریع تر او نسبت به همسالان، ممکن است فرزندتان را از کلاس درسی که شاگرادان دیگر ده بار یک سوال را میپرسند، فراری کند. احترام به همه نکته ای است که فرزند هرمسی باید بیاموزد.

۷. هفائستوس

خدای آتش و فلزکاری، خدای تک همسر و وفادار به همسر، اسطوره ای لجباز و گوشه گیر و منزوی بود.
شاید میان هفائستوس و هادس اشتباهاتی رخ دهد آن هم به این علت است که هر دو گوشه گیر و تنها هستند. باید توجه داشت که هادس با آگاهی از خدایان دیگر فاصله میگرفت و این در حالیست که هفائستوس بیشتر بدلیل نقص جسمانی اش یعنی لنگ بودن و نداشتن چهره دلپذیر از سوی دیگران رانده شده بود. گرچه رفتار دیگران با او خوب نبود، ولی هفائستوس بدلیل اینکه صنعتگری میکرد، برای آن ها بسیاری از وسایلشان را ساخت.
گرچه در ابتدا با آفرودیت ازدواج کرد اما بعد ها روابط آن دو بهم خورد و هفائستوس برای همیشه تنها ماند.

آموزه های اسطوره ای هفائستوس و تایپ آن در دنیای واقعی

در دنیای حقیقی هفائستوس تایپ ها ممکن است استادکارهایی چیره یا شاعرانی خوب باشند و از این طریق زندگی را سپری کنند. اصولا هر کاری که با دست و صنعت سر و کار داشته باشد، مناسب آن هاست.

آنچه خوب است از هفائستوس یادبگیریم، آموختن مهارت های هنری و صنعتی و کار کردن برای کنترل بر افکار است.

اگر فرزند هفائستوس تایپ دارید... 

در مقایسه با دیگر کودکان شخصیتی کم حرف و حساس دارد که ممکن است به خشم آتشفشانی تبدیل شود. زود حواسش پرت میشود و به درس هایی با کار دست مثلا کار و فناوری که دیگران اقبال چندانی ندارند، تمایل دارد. معمولا اسباب بازی ها را خراب میکند تا از درون آن ها آگاه شود‌. اگر برای آنچه هست پذیرفته نشود، بسیار کناره گیر شده و از بقیه فاصله میگیرد.
بهتر است او را به خاطر آنچه که هست تشویق کنید و از همان اول اورا در کلاس هایی مانند سفالگری یا هنر های مشابه ثبت نام کنید تا بدین وسیله بتواند در میان بقیه بچه ها احساس راحتی و مفید بودن کند و از دنیای جدی اش فاصله بگیرد.

۸. دیونوسوس

بَکِس یا دینوسوس تنها خدایی بود که مادری فانی داشت و درمیان خدایان، ستوده ترین آن ها بود. در اسطوره ها هر کسی که او را طرد میکرد، دیوانه میشد. خدایی جذاب با ویژگی های متفاوت و اهل ساز و موسیقی بود.

آموزه های اسطوره ای دیونوسوس و تایپ آن در دنیای واقعی

در دنیای واقعی، پسر های مو بلند دانشگاه های موسیقی، بهترین نمونه از دیونوسوس هستند.
افراد دارای دیونوسوس بالا معدود اند. آنها معمولا تیپ های غیر عادی میزنند و ناز پروده هستند و در مورد خیلی از آن ها اصطلاح پیرپسر صدق میکند.
دیونوسوس ها درکی از موسیقی دارند که ما آن را نداریم. آن ها عاشق هر کاری هستند که آن ها را از خود بیخود کند. شخصیت های جذابی دارند و گاهی مانند پسر بچه ها رفتار میکنند و در ازدواج، آنقدر امتیاز میگیرند که جایی برای بچه باقی نمیماند. گاها حامی حقوق زنان اند و آن ها را درک میکنند. در مجموع سرمست و بدون چهارچوب هستند.

آنچه باید از این اسطوره بیاموزیم توانایی درک نکات لطیف احساسی، خوشحالی و لذت از زندگی در هر حالی است.

اگر فرزند دیونوسوس تایپ دارید...

فرزند دیونوس تایپ ،خوشخواب، متوقع، مهربان و عاشق رنگ هاست. از بازی خشن خوشش نمی آید و ترجیح میدهد با دختر ها عروسک بازی کند و از موسیقی لذت ببرد. همه را در خدمت خودش میخواهد و اهل درس خواندن نیست؛ با این حال در درک مفاهیم فلسفی قوی هستند. گرچه تمام این ویژگی ها، فرصت ها و چالش های زیادی را به همراه می آورد ولی باید این کودک در مسیر درست قرار بگیرد تا روزی در شغل هایی از جنس روحیات خودش مانند موسیقیدان، قرار بگیرد.

همچنین بخوانید: نقش های والد و بالغ و کودک در تحلیل رفتار متقابل

سخن آخر

در این مقاله شما را با هشت اسطوره و تایپ مردانه به صورت بسیار خلاصه آشنا کردیم، هفته بعد با سری مقالات خدایان کهن و روانشناسی انگیزشی همراه باشید تا با هم به بررسی مبحث جذاب خدابانوهای یونان باستان و تحلیل موارد انگیزشی که میتوانیم از آن ها یاد بگیریم، بپردازیم.


لادن هاشمی

لادن هاشمی

علاوه بر مقاله نویسی ، به مطالعه و تحقیق در زمینه های ادبیات،فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی و هنر بسیار علاقمندم و آشپزی رو تازه شروع کردم و امیدوارم بتونم مطالب مفیدی باهاتون در اشتراک بذارم.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود